Hurtigruten tar nästa steg – första resan längs norska kusten med förnybart bränsle från St1
Hurtigruten tar nästa steg – första resan längs norska kusten med förnybart bränsle från St1

Hurtigruten har genomfört sin första klimatneutrala resa längs den historiska kustlinjen mellan Bergen och Kirkenes i Norge. I onsdags lämnade det hybriddrivna fartyget MS Richard With Bergen för den 5 000 kilometer långa tur- och returresan, driven av 100 procent förnybar diesel levererad av St1.
Bränslet, kallat HVO100, produceras bland annat av använd frityrolja och matavfall som samlas in via St1:s brittiska dotterbolag Brocklesby Ltd. Det är råvaror som annars skulle ha kasserats, men som nu får nytt liv som energi. Vid St1:s bioraffinaderi i Göteborg förädlas materialet till ett förnybart bränsle som kan minska CO₂-utsläppen med upp till 90 procent jämfört med fossil diesel. Hela produktionsprocessen är ISCC-certifierad, vilket säkerställer full hållbarhetsuppföljning och spårbarhet genom hela värdekedjan.

Driver energiomställningen framåt
“Den här resan visar hur cirkulära lösningar kan ge verkliga utsläppsminskningar redan idag. Hurtigruten visar verkligt ledarskap, och för oss på St1 handlar det om att använda teknik och resurser smartare – att förvandla avfall till bränsle och visa att energiomställningen redan pågår,” säger Lea Rankinen, Head of Sustainability & Corporate Affairs på St1 och VD för St1 Norge.
Under de senaste fyra åren har Hurtigruten investerat över en miljard norska kronor i tekniska uppgraderingar av sin flotta. MS Richard With har utrustats med nya motorer från Bergen Engines, batteripaket och NOx-reduktionssystem som minskar utsläppen med mer än 80 procent. Alla fartyg ansluts till landström där sådan finns tillgänglig.

En ”här och nu”-lösning
Hurtigruten ser förnybart bränsle som den snabbaste och mest kostnadseffektiva vägen för att minska utsläppen inom sjöfarten, medan helt elektriska lösningar för större fartyg fortfarande ligger flera år bort.
För St1 är resan ett bevis på hur verifierade förnybara bränslen och befintlig teknik kan skapa mätbar klimatnytta redan idag. Samarbetet med Hurtigruten visar hur etablerade aktörer i hela värdekedjan kan arbeta tillsammans med lösningar som både minskar utsläppen och bygger erfarenhet för en framtid med nollutsläpp inom sjöfarten.
MS Richard With följer den klassiska kustturlistan med 34 hamnstopp mellan Bergen och Kirkenes, och rundresan avslutas i Bergen den 9 november.
