Frågor och svar
Här har vi samlat de vanligaste frågorna och svaren för att du som företagskund snabbt och enkelt ska få svar på dina frågor.
Hittar du inte svaret på din fråga är du välkommen att kontakta kundservice för företagskunder.
St1 Businesskort
Som kund får du nya möjligheter via det nya St1 Business-kortet. Till exempel är det möjligt att välja ett internationellt kort ifall du vill kunna använda kortet för tankning i alla St1-länder eller i Europa. Du har också tillgång till vår St1 Business-app där du snabbt, smidigt och säkert kan betala din tankning. Att betala för LBG- och elbilsladdning med kort är en ny funktionalitet som kommer att introduceras i ett senare skede. Du kan också njuta av de på-väg-tjänster och bränslemöjligheter i Europa som erbjuds genom vårt samarbete med Shell.
Det nya St1 Business-kortet kan användas för betalning på över 1200 St1- och Shell-stationer i Sverige, Finland och Norge*. Dessutom kan du använda kortet i Europa på mer än 10 000 stationer som erbjuds av vår samarbetspartner Shell.
* Om kortet öppnas för internationella köp. Kontakta Kundservice.
Att betala för elbilsladdning med St1 Business-kortet är en ny funktionalitet som kommer att introduceras i ett senare skede. Fler detaljer relaterat till elbilsladdning med kortet meddelas senare.
Ja, du kan betala för parkering med det nya St1 Business-kortet.
Ikonerna varierar beroende på den valda korttypen och visar var och vad kortet kan användas till.
EUROPE eller SE Denna ikon indikerar det geografiska användningsområde som är inställt för kortet när kortet utfärdas. Om du vill utöka det geografiska området på ditt kort, vänligen kontakta vår kundservice.
M Ikonen innehåller ett M som står för multi. Det innebär att kortet även kan användas på Shell-märkta stationer samt i hela stationsnätet där Shellkort kan användas för att betala i Europa.
Lastbil Kortet är avsett för betalning av produkter och tjänster avsedda för kommersiell trafik (tungtrafik som t ex lastbilar).
Personbil Kortet är avsett för betalning av produkter och tjänster avsedda för lättare yrkestrafik/företagsbilar (Fleet).

På baksidan av ditt kort hittar du all relevant information
Information på ditt kort
1. Kortnummer, 2. Namn på företag och förare, 3. Köpnivå Det finns fyra olika kategorier: 0 - Diesel/ HVO100, AdBlue 1 - Drivmedel, vägtullar och färjeavgifter i Europa 2 - Alla produkter och tjänster exklusive livsmedel och försäljning i butik 3 - Alla produkter och tjänster, 4. CVV2-nummer, 5. Ikoner se förklaring i frågan ovan.

För nuvarande St1 Företagskort-kunder kommer produktkoderna att ändras. Om du har frågor relaterade till produktkoderna, vänligen kontakta kundservice eller din säljare på St1.
Ja, det kommer fortfarande att vara möjligt att ändra produktgrupper och produkter som ska tillgängliggöras med kortet genom att kontakta kundservice.
Har du tillgång till Mina Sidor kan du enkelt logga in där och beställa extra kort. Har du inte skaffat inloggning till Mina Sidor än kan du snabbt göra det här. Det går också bra att kontakta Kundservice.
Kontakta Kundservice på vardagar mellan 08.00-17.00.
För kortspärr efter kontorstid ringer du till vår spärrservice som har öppet dygnet runt, telefon 020-46 17 70.
Nytt kort och kod som ersätter det spärrade kortet skickas till dig automatiskt om du inte själv begärt något annat. Av säkerhetsskäl skickas de i separata kuvert och med ett par dagars mellanrum. Normalt har du det nya kortet och koden inom en vecka från spärrtillfället.
Ja, om du är Fleet Hub-användare kan du ändra din PIN-kod som vanligt där. Om du inte använder Fleet Hub sedan tidigare, kan du ändra koden på Mina sidor.
Här finns en instruktion hur du går tillväga för att ändra PIN-kod på Mina sidor på ett St1 Business-kort.
Har du slagit fel kod tre gånger blir ditt kort spärrat i 24 timmar sedan fungerar det igen. Du kan se och ändra PIN koden via Mina Sidor.
Har du tillgång till Mina Sidor kan du enkelt logga in där och beställa en påminnelse på din PIN-kod. Har du inte skaffat inloggning till Mina Sidor än kan du snabbt göra det här.
Det går också bra att kontakta Kundservice (helgfria vardagar 08.00-17.00).
Faktura
Fakturan som redovisar de köp som är gjorda med det nya St1 Business-kortet har St1 som avsändare, men det kommer att vara Shell-logotyp på faktuan till och med april 2025.
Har du tillgång till Mina Sidor kan du enkelt logga in där och hämta din faktura. Har du inte skaffat inloggning till Mina Sidor än kan du snabbt göra det här. Det går också bra att kontakta Kundservice (helgfria vardagar 08.00-17.00) för att få en kopia.
Kontakta din bank om du vill ha dina fakturor via autogiro.
Du kan få din faktura via e-post som PDF, men tyvärr kan du inte få fakturan via din bank.
För adressändringar ber vi dig kontakta Kundservice så hjälper vi dig.
Om du väljer att få fakturan via e-post som PDF så slipper du fakturaavgiften.
I dagsläget kan du få separata specifikationer, kontakta vår Kundservice så hjälper vi dig.
Om du har betalt för mycket kontakta Kundservice, helgfria vardagar kl 08.00-17.00 så hjälper vi dig.
St1 Business-appen
För att kunna tanka och betala med St1 Business-appen måste du vara företagskund hos oss och ha St1 Business-kort. Koppling och inbjudan sker via St1 Business Mina Sidor.
Endast St1 Business-kort kan kopplas till St1 Business-appen.
Du kan betala tankningar för alla drivmedel som tillåts med ditt St1 Business-kort. St1 Business-appen kan används på samtliga St1- och Shellstationer i Sverige.
I dagsläget kan appen endast användas på St1- och Shellstationer i Sverige.
Troligtvis har du angett en annan e-post än den som angavs i samband med att kortet kopplades till St1 Business-appen. Kolla med kortansvarig på ditt företag vilken e-post som använts vid koppling i St1 Mina Sidor. Om den registrerade e-posten behöver ändras, vänligen kontakta St1 Kundservice.
Troligtvis har du angett ett annat telefonnummer än det som angavs i samband med att kortet kopplades till St1 Business-appen. Kolla med kortansvarig på ditt företag vilket telefonnummer som angavs vid koppling i St1 Mina Sidor. Om det registrerade telefonnumret behöver ändras, vänligen kontakta Kundservice.
Ett kort kan endast kopplas till en förare. För att ha koll på kostnader per bil så erbjuder vi tjänsten Fordons ID på St1 Business-kort. Det innebär att ett Fordons ID måste skrivas in före tankning, både vid betalning via St1 Business-appen och vid betalning med vanligt St1 Business-kort.
I dagsläget kan vi tyvärr inte erbjuda en motsvarande lösning i St1 Business-appen. Appen utvecklas och förbättras konstant och vi hoppas kunna erbjuda liknande funktion i framtiden.
Sannolikt handlar det om att du behöver tillåta platstjänster i din mobiltelefon. Prova igen efter att du tillåtit platstjänster i din mobil.