Frågor och svar

Vanliga frågor och svar

Här har vi samlat de vanligaste frågorna och svaren för att du som företagskund snabbt och enkelt ska få svar på dina frågor.

Hittar du inte svaret på din fråga är du välkommen att kontakta kundservice för företagskunder.

St1 Businesskort

Som kund får du nya möjligheter via det nya St1 Business-kortet. Till exempel är det möjligt att välja ett internationellt kort ifall du vill kunna använda kortet för tankning i alla St1-länder eller i Europa. Du har också tillgång till vår St1 Business-app där du snabbt, smidigt och säkert kan betala din tankning.  Att betala för LBG- och elbilsladdning med kort är en ny funktionalitet som kommer att introduceras i ett senare skede. Du kan också njuta av de på-väg-tjänster och bränslemöjligheter i Europa som erbjuds genom vårt samarbete med Shell. 

Det nya St1 Business-kortet kan användas för betalning på över 1200 St1-stationer i Sverige, Finland och Norge*. Dessutom kan du använda kortet i Europa på mer än 10 000 stationer som erbjuds av vår samarbetspartner Shell.

* Om kortet öppnas för internationella köp. Kontakta kundservice.

Att betala för elbilsladdning med St1 Business-kortet är en ny funktionalitet som kommer att introduceras i ett senare skede. Fler detaljer relaterat till elbilsladdning med kortet meddelas senare.

Ja, du kan betala för parkering med det nya St1 Business-kortet.

Ikonerna varierar beroende på den valda korttypen och visar var och vad kortet kan användas till.

EUROPE eller SE Denna ikon indikerar det geografiska användningsområde som är inställt för kortet när kortet utfärdas. Om du vill utöka det geografiska området på ditt kort, vänligen kontakta vår kundservice.

M Ikonen innehåller ett M som står för multi. Det innebär att kortet även kan användas på Shell-märkta stationer samt i hela stationsnätet där Shellkort kan användas för att betala i Europa.

Lastbil Kortet är avsett för betalning av produkter och tjänster avsedda för kommersiell trafik (tungtrafik som t ex lastbilar).

Personbil Kortet är avsett för betalning av produkter och tjänster avsedda för lättare yrkestrafik/företagsbilar (Fleet).

St1 Företagskort Businesskort ikoner

På baksidan av ditt kort hittar du all relevant information

Information på ditt kort

1. Kortnummer, 2. Namn på företag och förare, 3. Köpnivå Det finns fyra olika kategorier: 0 - Diesel/ HVO100, AdBlue 1 - Drivmedel, vägtullar och färjeavgifter i Europa 2 - Alla produkter och tjänster exklusive livsmedel och försäljning i butik 3 - Alla produkter och tjänster, 4. CVV2-nummer, 5. Ikoner se förklaring i frågan ovan.

Förklaring om vad som anges p kortets baksida

För nuvarande St1 Företagskort-kunder kommer produktkoderna att ändras. Om du har frågor relaterade till produktkoderna, vänligen kontakta kundservice eller din säljare på St1.

Ja, det kommer fortfarande att vara möjligt att ändra produktgrupper och produkter som ska tillgängliggöras med kortet genom att kontakta kundservice.

Har du tillgång till Mina Sidor kan du enkelt logga in där och beställa extra kort. Har du inte skaffat inloggning till Mina Sidor än kan du snabbt göra det här. Det går också bra att kontakta kundservice.

Kontakta kundservice på vardagar mellan 08.00-17.00.

För kortspärr efter kontorstid ringer du till vår spärrservice som har öppet dygnet runt, telefon 020-46 17 70.

Nytt kort och kod som ersätter det spärrade kortet skickas till dig automatiskt om du inte själv begärt något annat. Av säkerhetsskäl skickas de i separata kuvert och med ett par dagars mellanrum. Normalt har du det nya kortet och koden inom en vecka från spärrtillfället.

Ja, om du är Fleet Hub-användare kan du ändra din PIN-kod som vanligt där. Om du inte använder Fleet Hub sedan tidigare, kan du ändra koden på Mina sidor.

Här finns en instruktion hur du går tillväga för att ändra PIN-kod på Mina sidor på ett St1 Business-kort.

Har du slagit fel kod tre gånger blir ditt kort spärrat i 24 timmar sedan fungerar det igen. Du kan se och ändra PIN koden via Mina Sidor.

Har du tillgång till Mina Sidor kan du enkelt logga in där och beställa en påminnelse på din PIN-kod. Har du inte skaffat inloggning till Mina Sidor än kan du snabbt göra det här.

Det går också bra att kontakta kundservice (helgfria vardagar 08.00-17.00).

Faktura

Fakturan som redovisar de köp som är gjorda med det nya St1 Business-kortet har St1 som avsändare, men det kommer att vara Shell-logotyp på faktuan till och med april 2025.

Har du tillgång till Mina Sidor kan du enkelt logga in där och hämta din faktura. Har du inte skaffat inloggning till Mina Sidor än kan du snabbt göra det här. Det går också bra att kontakta Kundservice (helgfria vardagar 08.00-17.00) för att få en kopia.

Kontakta kundservice på st1foretag@st1.com eller på telefon 0771 369 369.

Du kan få din faktura via e-post som PDF, men tyvärr kan du inte få fakturan via din bank.

För adressändringar ber vi dig kontakta kundservice så hjälper vi dig.

Om du väljer att få fakturan via e-post som PDF så slipper du fakturaavgiften.

I dagsläget kan du få separata specifikationer, kontakta vår kundservice så hjälper vi dig.

Om du har betalt för mycket kontakta kundservice, helgfria vardagar kl 08.00-17.00 så hjälper vi dig.

St1 Business-appen

För att kunna tanka och betala med St1 Business-appen måste du vara företagskund hos oss och ha St1 Business-kort. Koppling och inbjudan sker via St1 Business Mina Sidor.

Endast St1 Business-kort kan kopplas till St1 Business-appen.

Du kan betala tankningar för alla drivmedel som tillåts med ditt St1 Business-kort. St1 Business-appen kan används på samtliga St1-stationer i Sverige.

I dagsläget kan appen endast användas på St1-stationer i Sverige.

Troligtvis har du angett en annan e-post än den som angavs i samband med att kortet kopplades till St1 Business-appen. Kolla med kortansvarig på ditt företag vilken e-post som använts vid koppling i St1 Mina Sidor. Om den registrerade e-posten behöver ändras, vänligen kontakta St1 Kundservice.

Troligtvis har du angett ett annat telefonnummer än det som angavs i samband med att kortet kopplades till St1 Business-appen. Kolla med kortansvarig på ditt företag vilket telefonnummer som angavs vid koppling i St1 Mina Sidor. Om det registrerade telefonnumret behöver ändras, vänligen kontakta kundservice.

Ett kort kan endast kopplas till en förare. För att ha koll på kostnader per bil så erbjuder vi tjänsten Fordons ID på St1 Business-kort. Det innebär att ett Fordons ID måste skrivas in före tankning, både vid betalning via St1 Business-appen och vid betalning med vanligt St1 Business-kort.

I dagsläget kan vi tyvärr inte erbjuda en motsvarande lösning i St1 Business-appen. Appen utvecklas och förbättras konstant och vi hoppas kunna erbjuda liknande funktion i framtiden.

Sannolikt handlar det om att du behöver tillåta platstjänster i din mobiltelefon. Prova igen efter att du tillåtit platstjänster i din mobil.

St1 Laddning - elbilsladdning

Du kan starta laddningen av din elbil med St1 Business-appen. Du måste ha ett St1 Business-kort kopplat till appen för att ladda. Se instruktioner här.

Vi erbjuder blixtsnabb laddning där varje laddpunkt levererar upp till 400kW. För att det ska gå snabbt och smidigt att ladda har vi många laddpunkter med 6–12 laddare per station. Koppla ditt St1 Business-kort till St1 Business-appen och börja ladda.

Laddning är möjlig för alla elbilar samt utvalda nya laddhybridbilar med CCS2-kontakt.

Ja, all el som säljs vid våra laddpunkter är förnybar.

Dynamisk lastbalansering innebär att den totala effekten på laddstationen kontinuerligt fördelas mellan laddpunkterna beroende på hur många som används. På så sätt utnyttjas stationens kapacitet optimalt och flera bilar kan laddas effektivt samtidigt. Om en enskild bil inte kan ta emot all tillgänglig effekt, fördelas den överblivna laddkapaciteten till andra bilar.

Vi har laddare av den finska leverantören Kempower samt den polska leverantören Ekoenergetyka. Samtliga laddpunkter har en effekt på upp till 400kW.

Vi bygger i största möjliga mån våra laddstationer för att man enkelt ska kunna ladda sin bil även när man har en släpvagn tillkopplad på bilen.

Vi har blixtsnabba laddare som kan ladda helt eldrivna bilar samt nya, utvalda laddhybrider med CCS2-kontakt.

Betalning sker vid laddarens betalterminal eller i St1 Business appen. Du kan se aktuella laddpriser här. Priset visas även när du trycker på kr-knappen på laddarens display.

1) Kontrollera att laddkabeln är ordentligt ansluten till bilen.

2) Säkerställ att det inte finns smuts eller annat skräp i bilens kontakt som kan hindra korrekt anslutning.

3) Vissa elbilar har inställningar för fördröjd laddning eller laddning vid specifika tider. Dessa inställningar kan blockera laddningen – ta bort tidsbegränsningen för att möjliggöra laddning.

4) Om problemet kvarstår, försök att ladda vid en annan ledig laddpunkt i närheten. Alternativt, kontakta kundservice – telefonnumret hittar du direkt på laddaren.

Variationer i laddeffekt är helt normala och påverkas främst av tre faktorer:

Bilens förmåga att ta emot laddeffekt: Den maximala laddeffekten varierar mellan olika bilmodeller. Till exempel går laddningen ofta snabbare när batteriet är nästan tomt, och långsammare när det är nära fullt. Att förvärma batteriet innan man kommer fram till laddstationen kommer göra att bilen kan ta emot en högre effekt, varpå det går fortare att ladda.

Batteriets temperatur: Vid kallt väder är bilens batteri ofta svalt, vilket kan minska laddeffekten tills batteriet har värmts upp.

Laddarens kapacitet att leverera laddeffekt: Våra laddstationer använder så kallad dynamisk effektfördelning, vilket innebär att laddeffekten från en enskild laddare kan variera beroende på belastning. I praktiken är det oftast bilens förmåga att ta emot laddeffekt som begränsar laddningen – inte laddarens kapacitet.

Kontrollera att laddningen är avslutad. Stoppa laddningen genom att trycka på stoppknappen på laddaren. Du kan även avsluta laddningen via bilens display eller bilmodellens egen app. Har du startat laddningen via St1 Business-appen kan du även avsluta laddningen via den appen.

På vissa bilmodeller måste bilens dörrar låsas upp innan laddkabeln kan kopplas ur.

Kontrollera bilens manual för instruktioner om hur du använder bilens egen ”lås upp”-funktion för att frigöra laddkabeln från uttaget.

Om inget av detta fungerar, kontakta St1:s kundservice, telefonnummer finns i skärmen på laddaren.

Observera: Det är bilen som låser fast kabeln, inte kabeln som låser sig i bilen. Frigöringen sker alltså alltid från bilen.

Ett kallt batteri har lägre laddkapacitet än ett varmt. I ett kallt batteri rör sig jonerna långsammare än i ett varmt, vilket gör att laddningen går långsammare. Själva laddpunkten påverkas inte av temperaturen.

För att snabba upp laddningen rekommenderas det att du förvärmer batteriet innan du påbörjar din laddning.

1) Kontrollera att laddkabeln är ordentligt ansluten till bilen.

2) Säkerställ att det inte finns smuts eller annat skräp i bilens kontakt som kan hindra korrekt anslutning.

3) Vissa elbilar har inställningar för fördröjd laddning eller laddning vid specifika tider. Dessa inställningar kan blockera laddningen – ta bort tidsbegränsningen för att möjliggöra laddning.

4) Om problemet kvarstår, försök att ladda vid en annan ledig laddpunkt i närheten. Alternativt, kontakta kundservice – telefonnumret hittar du direkt på laddaren.