Public Affairs
Allmänna principer för St1 Public Affairs
Vårt arbete utgår från St1s strategiska fokusområden för att identifiera affärsfördelar och möjligheter
Vi är proaktiva, trovärdiga och ärliga partners till beslutsfattare.
Vi strävar efter att aktivt påverka regleringar för att stärka energiomställningen.
Våra åsikter och positioner
Inblandningskrav för vägtransporter
Frekventa policyförändringar i Norden har urholkat företagens förtroende för den framtida efterfrågan på biodrivmedel, vilket regleras av inblandningskrav för vägtransporter. Regleringen bör vara konsekvent och förutsägbar för att stödja investeringar. I Finland bör delkrav för avancerade biodrivmedel och RFNBO separeras för att stimulera användningen av båda bränslena.
Biogas
Biogas är en teknologiskt mogen lösning för minskning av koldioxidutsläpp och är tillgänglig inom olika sektorer för slutanvändning och geografiska områden. Användningen av biogas kan förbättra Europas och Nordens försörjningstrygghet, eftersom råvaran produceras lokalt istället för att importeras från tredje land. De nordiska länderna bör införa tillräckliga incitament för biogas, baserat på sina nationella förutsättningar (t.ex. inblandningskrav, produktionsstödsystem). Det behövs också tydlighet i EU-regleringen, eftersom målen för förnybar energi endast sträcker sig till 2030.
Hållbara flygbränslen
Flygsektorn behöver hållbara flytande bränslen som en del av sin långsiktiga omställning. Utöver delkrav för e-bränslen (RFNBO) behövs stöd för produktion av bioflygbränsle från avancerad biomassa. Användningen av e-bränslen begränsas dock av priset, och användningen av flytande flygbränsle begränsas av tillgången på råvara. Nya innovationer krävs för att nå klimatmålen inom sektorn.
Hållbara marina bränslen
Regleringen bör vara konsekvent och förutsägbar för att stödja investeringar. Biogas bör inkluderas som en lösning och räknas in i målsättningen för de olika mandaten för sjöfarten.
Koldioxidinfångning
Koldioxidborttagning spelar en nyckelroll i omställningen mot en nettonoll-ekonomi. Sektorsövergripande koldioxidborttagning mellan transportsektorn och markanvändningssektorn bör tillåtas för att öka kostnadseffektiviteten i klimatarbetet. Infångning av biogen CO2 kan bidra till att minska utsläppen i olika segment. Utöver koldioxidinfångning och lagring (CCS) bör även koldioxidinfångning och användning (CCU) stimuleras.
Kontakta vårt Public Affairs-team
Sanna Jokila
Public Affairs Lead, Finland sanna.jokila@st1.com
Marlene Burwick
Public Affairs Lead, Sverige marlene.burwick@st1.com
Wilhelm Kiil Rød
Public Affairs Lead, Norge wilhelm.roed@st1.com